Overslaan en ga naar inhoud

Hybride werken

Flexibel thuis, op kantoor of elders werken

In de afgelopen twee jaar is ondernemend Nederland massaal overgestapt naar thuiswerken. Nu het weer mogelijk is om op kantoor te werken is er een nieuwe werkvorm ontstaan: hybride werken: een flexibele mix van thuiswerken, kantoordagen en bezoek aan klanten. Op deze plek geven we een definitie van  hybride werken, inventatiseren we de voor- en nadelen en delen we enkele tips. 

Op deze pagina

 Hybride werken: een definitie
 De voor- en nadelen
 Inspirerende artikelen en podcasts

Wat is hybride werken?

Hybride werken houdt in dat werknemers flexibel zijn in waar zij werken: op kantoor, vanuit huis of op een andere locatie.

In een hybride werkcultuur zijn de aard van het werk én de persoonlijke voorkeuren van de medewerkers leidend voor de keuze om ‘remote’ te werken of op kantoor. De beschikbare (kantoor)ruimte is dan ook niet van belang. 

Wat is hybride werken?

Hybride werken in cijfers

Hybride werken in cijfers

4 tips voor succesvol hybride werken

Hybride werken beleid

Een duidelijk beleid

Een hybride werkcultuur vraagt om duidelijke afspraken. De sleutel om het succesvol in een bedrijf te implementeren, is er een duidelijke visie op te ontwikkelen en een hybride werken beleid te formuleren. Vervolgens is het een kwestie van gewoon doen en bijsturen waar nodig. Wees hierin transparant, consistent en flexibel.

hybride werken kantoor

Top-down én bottom-up

Goed beleid geldt voor zowel een bedrijf als geheel, als binnen teams. Als het bedrijfsbeleid aangeeft dat 50% fysieke aanwezigheid gewenst is, dan is het aan het team om samen af te spreken welke dagen voor hen het beste werken.

Hybride werken cultuur

De sociale cultuur

Het is belangrijk continu oog te houden voor hoe mensen met elkaar verbonden kunnen blijven. Plan regelmatig sociale activiteiten of ontmoetingsmomenten in. En praat ook virtueel eens over iets anders dan werk gerelateerde zaken.

Hybride werken tools

Technologie en training

Besteed aandacht aan de mogelijkheden die de technologische tools bieden. Faciliteer de medewerkers niet alleen in goede digitale tooling, maar train hen ook met regelmaat op hoe deze te gebruiken. Daarnaast is het in een digitaal tijdperk als deze essentieel medewerkers bewust te houden van beveiligingsrisico’s en de acties die zij kunnen ondernemen om een cyberincident te voorkomen. 

De voordelen van hybride werken

Deels op kantoor en deels thuiswerken brengt voordelen voor werkgever en werknemer. Dit zijn 6 redenen waarom bedrijven hybride werken.

werk prive balans

Betere werk-privé balans

Een hybride werkbeleid geeft medewerkers meer autonomie, en dat motiveert. Ze krijgen ruimte hun werk zelf in te delen en bijvoorbeeld tussendoor een wasje te doen. Deze werktijd wordt op een ander moment van de dag net zo goed weer gecompenseerd. 

Productiviteit

Hogere productiviteit en efficiëntie

Thuiswerkers zijn meestal een stuk productiever dan mensen die op kantoor werken. Ze werken geconcentreerder zonder afleiding van rondlopende mensen, luide gesprekken of ad hoc vragen. In online vergaderingen wordt minder over koetjes en kalfjes gesproken dan face-to-face.

milieu

Beter voor het milieu

Een hybride werken beleid zorgt voor minder woon-werkverkeer; minder rijdend verkeer en minder files. Zo wordt onze koolstofvoetafdruk kleiner. Beter voor het milieu! Dit zorgt niet alleen voor minder verkeer, het zorgt er ook voor dat medewerkers kunnen kiezen om verder van kantoor te wonen. 

digitalisering

Versnelde digitalisering

Medewerkers die wisselen van werkomgeving moeten altijd op een veilige manier verbonden blijven met collega’s en het bedrijfsnetwerk. Het faciliteren van deze digitale manier van werken versnelt daarom de digitalisering van een bedrijf.

diversiteit

Meer diversiteit

De nieuwe manier van werken brengt kansen in de arbeidsmarkt. Doordat mensen meer vanuit huis kunnen werken ontstaan er meer mogelijkheden voor mensen die gevoelig zijn voor prikkels, mensen die minder mobiel zijn of mensen die nog een rol vervullen als mantelzorger. 

kantoorruimte

Andere inzet van kantoorruimte

Een lagere bezetting op kantoor biedt kansen voor het opnieuw indelen van de ruimte. Door te kiezen voor een kleinere bedrijfsruimte, of door de ruimte in te zetten voor zaken die voorheen minder prioriteit kregen zoals stilteruimtes of scrumzalen. 

De nadelen van hybride werken

De hybride werkplek, die inmiddels het nieuwe normaal is geworden, laat ook uitdagingen zien. Dit zijn 6 zaken waar aandacht voor moet zijn. 

sociale contacten

Minder sociale contacten

Bij een hybride werken beleid zijn er minder laagdrempelige sociale ontmoetingen, zoals een gesprek bij het koffieautomaat of een gezamenlijke lunch. Er is dus extra aandacht nodig voor behoud van een sociale werkcultuur.

werklocatie

Onduidelijkheid over werklocatie

Door medewerkers hun werklocatie flexibel te laten kiezen, kan het onduidelijk worden wie wanneer op kantoor is.  Het is daarom belangrijk hierover (team)afspraken te maken, zodat het overzichtelijk blijft.

Beveiligingsuitdaging

Technische en beveiligingsuitdagingen

 Het is belangrijk werknemers bewust te maken van veiligheidsrisico’s. Externe internetverbindingen voldoen mogelijk niet aan dezelfde strenge beveiligingsnormen voldoen als het bedrijfsnetwerk.

ergonomische werkplek

Minder ergonomische werkplekken

Op kantoren zijn werkplekken afgestemd om lichamelijke klachten als RSI te voorkomen. Niet alle medewerkers weten hoe ze thuis een ergonomische werkplek moeten inrichten of hoe ze hierin kunnen worden gefaciliteerd. 

ongelijke behandeling

Ongelijke behandeling ligt op de loer

Werkt een medewerker minder op kantoor dan andere teamleden, dan kan dit ervoor zorgen dat er minder sterke binding ontstaat dan bij de mensen die elkaar vaker face-to-face zien. Het kan dan voorkomen dat de de medewerker in kwestie minder gehoord wordt.

scheiden werk en prive

Privé en werk lastig te scheiden

Hoewel de privé-werk-balans vaak als voordeel ervaren wordt, ligt er in thuiswerken ook een valkuil besloten. Thuis is dan immers ook het kantoor. Wanneer iemand het lastig vindt werk los te laten, is het verleidelijk regelmatig tot laat te werken of de email continu in de gaten te houden. 

Veelgestelde vragen over hybride werken

Om een hybride vorm van werken te voeren heeft een bedrijf digitale tooling nodig, goede cyber beveiliging, duidelijke werkafspraken vastgelegd in een beleid en extra aandacht voor de sociale cultuur.

Een hybride werkcultuur is een bedrijfscultuur waarbij medewerkers flexibel zijn in de keuze van hun werklocatie. Vaak komt dit neer op een combinatie van thuiswerken en werken op kantoor. Maar een andere externe locatie is ook mogelijk. De mate van flexibiliteit verschilt per bedrijf met een hybride werken beleid.

Tijdens de pandemie hebben bedrijven versneld gedigitaliseerd. Deze tijdelijk gedwongen digitale manier van werken heeft vele mogelijkheden en kansen getoond, waar zowel bedrijven als medewerker van profiteren. De hybride werken trend wordt daarmee een nieuw normaal.

Volgens de Arbowet hebben werkgevers een zogenaamde zorgplicht die zegt dat de werkgever moet zorgen voor een gezonde en veilige werkplek. Ook de thuiswerkplek valt hieronder. Deze moet bijvoorbeeld ergonomisch zijn ingericht, afgestemd op de medewerker. Meer over de verantwoordelijkheden van de werkgever.

  • Inventariseer wat de medewerkers willen
  • Ontwikkel een visie van de ideale situatie
  • Maak een beleidsvoorstel waarbij de aard van het werk leidend is voor de locatie
  • Laat teams duidelijke teamafspraken maken
  • Zorg voor een stabiele en beveiligde technische basis van digitale communicatietools
  • Train de mensen op gebruik van technologie
  • Plan steeds opnieuw activiteiten om sociale cultuur te behouden
  • Evalueer met regelmaat of de hybride vorm werkt op de manier die is opgezet
  • Stuur bij als dat nodig is

Een complete gids voor hybride werken

 De uitdagingen van hybride werken op een rij

 Oplossingen voor kleine én grote organisaties 

 Een kijkje in de keuken van VodafoneZiggo

Vooruitgang met hybride werken

Video (met tips): Wat vinden we van ‘overal en nergens’ werken?

Hybride werken: wat vinden kantoorwerkers er nu echt van? En wat doet ‘overal en nergens werken’ met hun productiviteit? Dat waren de vragen waarmee V-Hub reporter Jaber Asgadaouan op pad stuurde. 

Cloud telefonie vergelijken

Om hybride werken te kunnen laten slagen, heeft u de juiste tools nodig. Cloud telefonie is zo'n tool. Vodafone Business heeft hier twee oplossingen ontwikkelt: One Net en Teams Calling. Welke tool past het beste bij uw bedrijf? 

hybride werken tips
Hybride werken: thuis en op kantoor | Vodafone Business

Speelt hybride werken in uw organisatie een grote rol en werken uw medewerkers overal en nergens? Heeft u als ondernemer medewerkers in uw team die veel on the road zijn - altijd en overal productief? Misschien wordt het voor u en uw medewerkers tijd voor een echte no-limits oplossing.

Hybride werken: thuis en op kantoor | Vodafone Business

Hybride Vooruit

Alle collega's en klanten steeds verbonden met de zaak. Overal.

Wat Vodafone Business voor u kan betekenen

Kleinbedrijf

ZZP

Vodafone Business helpt ZZP-ers en kleine ondernemingen verder vooruit.

MKB

MKB

Maak een een video- of belafspraak met een adviseur die alles weet van het MKB.

Grootbedrijf

Grootzakelijk

Maak een video- of belafspraak met een adviseur gespecialiseerd in grootzakelijke oplossingen.