Overslaan en ga naar inhoud

Effectief werken

Effectief en efficiënt samenwerken in uw onderneming

Om de doelstellingen van uw bedrijf te behalen, is efficiënt en effectief werken belangrijk. Wat is effectief werken precies en hoe draagt efficiëntie hieraan bij? Ontdek slimme manieren om uw doelen gemakkelijker en sneller te behalen.    

Op deze pagina

 Efectief werken: een definitie
 De voor- en nadelen
 Inspirerende artikelen en podcasts

Wat is effectief werken?

Effectief werken betekent de juiste taken afronden om daarmee de juiste doelen te behalen. Alle taken die niet direct bijdragen aan het doel, zijn minder effectief. Effectief werken is dus resultaatgericht: hoe meer doelen een bedrijf behaalt, hoe effectiever het werk is geweest.

Wat is effectief werken

Feiten en cijfers over effectief werken

Cijfers over effectief werken

8 tips: hoe kan een bedrijf efficiënter werken?

duidelijke doelen

Stel een duidelijk doel

Efficiënt werken is alleen mogelijk als iedereen naar hetzelfde doel werkt. En daarbij is goed, goed genoeg. Streven naar perfectie kost veel meer tijd en energie dan nodig is. Over het algemeen zijn klanten en samenwerkingspartners ook dik tevreden met een 8. Haal uw targets en ga door met werken aan het volgende doel. Zo behaalt u meer doelen.

werk in projecten

Werk in projecten

Om een groter doel te bereiken is het vaak noodzakelijk om allerlei kleinere doelen te behalen. Verdeel het einddoel daarom in heldere, afgekaderde subdoelen en maak er aparte projecten van. Op die manier kunt u effectief samenwerken door de taken beter te verdelen. Zo voorkomt u dan medewerkers met dezelfde taak bezig zijn zonder dat ze dit van elkaar weten.

juiste team

Stel het juiste team samen

Kijk bij de start van een project kritisch welke mensen nodig zijn om het project af te ronden. Door de juiste mensen vanaf het begin te betrekken, zal het doel sneller worden behaald.

voldoende rust

Creëer een duidelijk overzicht en voldoende rust

Zorg dat er één plek is waar iedereen precies kan zien wat de status is van een project. In veel gevallen is het slim om een tool voor projectmanagement aan te schaffen. En een uitgeruste medewerker werkt veel effectiever. Zorg daarom voor een rustige werkomgeving met voldoende pauze en vakanties.

voldoende communicatie

Zorg voor voldoende communicatiemomenten

Start altijd met een kick-off en plan direct een aantal momenten in waarop het team elkaar op de hoogte brengt van de stand van zaken. Zo heeft iedereen altijd voldoende (en dezelfde) informatie om aan de slag te gaan met zijn of haar taken.

Taken plannen

Plan tijd in voor belangrijke taken

De waan van de dag kan soms bepalen waar medewerkers mee bezig zijn, maar het is slimmer om te kiezen voor effectief plannen. Blokkeer vooraf tijd in de agenda om te werken aan belangrijke taken.

Mailbox

Laat de mailbox de werkdag niet bepalen

Niets is zo vervelend als een overvolle mailbox, vooral als deze vol zit met e-mails van collega’s die (met spoed) iets nodig hebben. Bepaal daarom duidelijke communicatielijnen, waarbij niet verwacht wordt van collega’s dat ze direct moeten reageren op een e-mail. Zo kan iedereen ongestoord aan eigen taken werken. Komt er toch een spoedje tussendoor? Pak dan de telefoon of loop naar de benodigde collega toe.

tools en templates

Maak gebruik van tools en templates

Het kost eenmalig tijd om tools en templates in te richten, maar daarna bespaart het ontzettend veel tijd.

Verschil tussen efficiënt en effectief werken

De termen efficiënt en effectief worden regelmatig in één adem genoemd. Dat is niet vreemd, want de meeste bedrijven willen zowel efficiënt als effectief werken. Maar wat valt onder effectief werken en wat is efficiënt werken precies?

Effectief werken gaat over de juiste dingen doen om de gestelde doelen te behalen. De focus ligt dus op wat u precies doet. Bij efficiënt werken is het de kunst om zo min mogelijk acties te ondernemen en daarmee zoveel mogelijk resultaat te behalen. Efficiënt werken draait dus om de manier waarop u taken uitvoert. De meeste bedrijven streven naar een situatie waarin het personeel met zo min mogelijk tijd, inspanning en middelen (efficiënt) de juiste taken uitvoert om het gewenste resultaat te behalen (effectief).

Efficient versus effectief
effectief thuiswerken

Effectief en efficiënt thuiswerken

Effectief en efficiënt thuiswerken begint bij een goede thuiswerkplek. Als werkgever bent u verantwoordelijk voor een goede bureaustoel, hardware en software. Zorg dat uw personeel alles bij de hand heeft om het werk goed te kunnen doen. Uw bedrijf heeft bijvoorbeeld een digitale werkplek nodig, zodat medewerkers vanuit huis kunnen inloggen op bedrijfssystemen. Zo kan iedereen effectief samenwerken vanuit huis.

De juiste spullen en tools zijn een voorwaarde om effectief te kunnen thuiswerken. Effectief werken begint vervolgens bij het stellen van de juiste doelen. Daarnaast is goede communicatie van belang. Het moet voor alle medewerkers duidelijk zijn wat de doelen zijn, wie aan welke taak werkt en waar de prioriteiten liggen. Op die manier kan iedereen doelgericht aan de slag met eigen taken.

Veelgestelde vragen over effectief werken

Een proces is effectief wanneer vooraf bepaald wordt wat het doel is en welke stappen gezet moeten worden om dat doel te behalen. In veel gevallen moeten er een aantal taken uitgevoerd worden. Wanneer duidelijk is welke taken dat zijn, is het mogelijk een planning te maken. Op die manier werkt u stap voor stap samen toe naar het doel en zal de bedrijfsdoelstelling gehaald worden.

Effectief samenwerken begint bij het stellen van een helder doel. Zo weet iedereen naar welk doel hij of zij moet toewerken. Effectief samenwerken betekent ook bepalen welke taken er verricht moeten worden om het doel te behalen, om vervolgens deze taken te verdelen. Samenwerken wordt pas echt effectief als collega’s elkaar helpen en ondersteunen, of werkzaamheden van elkaar overnemen op het moment dat dat nodig is. Ook is het belangrijk om elkaar feedback te geven en bij te sturen op het moment dat iemand taken aan het verrichten is die niet direct bijdragen aan het doel.

Effectief plannen is een goed voorbeeld van effectief werken. Om effectief te plannen doorloopt u deze stappen:
Stap 1. Creëer overzicht van alle taken.
Stap 2. Maak van grote opdrachten kleinere taken.
Stap 3. Stel prioriteiten.
Stap 4. Verdeel de taken.
Stap 5. Plan de taken in.
Stap 6. Voer de taken uit op de geplande momenten.

Deze tips kunnen u helpen bij het uitvoeren van een effectieve planning:

●     Plan de beschikbare tijd niet 100% vol. Bouw altijd een marge in en houd ruimte voor spoedjes.
●     Wijk alleen van de planning af op het moment dat de prioriteiten veranderen.
●     Wijzigt de planning? Stel een geplande taak niet zomaar uit, maar plan hem direct opnieuw in op een ander moment.
●     Kijk kritisch naar de dag- week of maandplanning en trek op tijd aan de bel als er aanpassingen nodig zijn.

 

Efficiënt werken is zo min mogelijk tijd, inspanning en middelen gebruiken om zoveel mogelijk resultaat te behalen. Bij efficiënt werken worden zoveel mogelijk taken afgerond op een slimme manier. Het automatiseren van processen en tools kunnen een bedrijf helpen om veel efficiënter te gaan werken.

Time management is de manier waarop (de medewerkers van) een bedrijf omgaan met tijd. Dit is een belangrijk onderwerp voor veel bedrijven, omdat er meestal veel meer taken liggen dan dat er tijd is. Door kritisch te kijken naar uw time management, verspilt u minder tijd en besteedt u zo min mogelijk tijd aan de verkeerde dingen. Time management heeft alles te maken met prioriteiten en focus. Time management goed uitvoeren is een voorbeeld van effectief werken.

Een complete gids voor hybride werken

 De uitdagingen van hybride werken op een rij

 Oplossingen voor kleine én grote organisaties 

 Een kijkje in de keuken van VodafoneZiggo

Vooruitgang met hybride werken

Video (met tips): Wat vinden we van ‘overal en nergens’ werken?

Hybride werken: wat vinden kantoorwerkers er nu echt van? En wat doet ‘overal en nergens werken’ met hun productiviteit? Dat waren de vragen waarmee V-Hub reporter Jaber Asgadaouan op pad stuurde. 

V-Hub: laat u inspireren

V-Hub is het ondernemersplatform met ideeën, ervaringen, expertise en advies. Laat u inspireren door onze artikelen over hybride werken, gesprekken met ondernemers en nog veel meer. 

hybride werken tips
Consultant

Speelt hybride werken in uw organisatie een grote rol en werken uw medewerkers overal en nergens? Heeft u als ondernemer medewerkers in uw team die veel on the road zijn - altijd en overal productief? Misschien wordt het voor u en uw medewerkers tijd voor een echte no-limits oplossing.

Hybride vooruit

Hybride Vooruit

Alle collega's en klanten steeds verbonden met de zaak. Overal.

Wat Vodafone Business voor u kan betekenen

Kleinbedrijf

ZZP

Vodafone Business helpt ZZP-ers en kleine ondernemingen verder vooruit.

MKB

MKB

Maak een een video- of belafspraak met een adviseur die alles weet van het MKB.

Grootbedrijf

Grootzakelijk

Maak een video- of belafspraak met een adviseur gespecialiseerd in grootzakelijke oplossingen.