Overslaan en ga naar inhoud

INretail luidt noodklok: “Meer aandacht voor cyberveiligheid retail”

Vier op de tien ondernemers in het mkb beoordeelt de IT-kennis binnen het bedrijf laag tot zeer laag. Dat meldt branchevereniging INretail (15.000 leden in de non-food retail) op basis van eigen onderzoek. Het onderzoek laat zien dat ruim 70 procent van de aangesloten ondernemers wel eens te maken heeft gehad met online criminaliteit. 

Onderzoek van INretail toont aan dat veel ondernemers zich nog niet voldoende hebben beveiligd tegen een cyberaanval. Alles weten over bescherming tegen cybercrime? Lees meer over malwareransomwarephishingDDoS-aanvallen en datalekken of over de nieuwste cybercrime trends en IT-beveiliging.

De impact van cybercriminaliteit is volgens INretail groot en de veiligheid kan nog verder omhoog. “De urgentie wordt te vaak nog niet gevoeld, terwijl de sector steeds verder digitaliseert." De brancheorganisatie roept de achterban op te investeren in cyberveiligheid. 

INretail: ondernemers doen niet genoeg tegen cyberaanvallen

Werken met een virusscanner

Van de ondernemers uit het onderzoek heeft tweederde minimaal eenmaal phishingberichten ontvangen, heeft 10 procent ervaring met gijzelsoftware en is 8 procent geconfronteerd met malware die systemen verstoort en probeert data te verzamelen. Ondernemers melden verder onder meer misbruik van bedrijfsmailadressen, DDoS-aanvallen en online identiteitsfraude. 

De meeste ondernemers uit het onderzoek hebben wel basismaatregelen genomen, zoals werken met een virusscanner, regelmatig updaten van software en werken met een veilige internetverbinding. Andere stappen verdienen volgens INretail nog aandacht, zoals het maken van essentiële back-ups, werken met tweestapsverificatie en waar mogelijk tools gebruiken om gevoelige gegevens versleuteld te delen. Ook kunnen medewerkers nog meer getraind worden op bijvoorbeeld het veilig gebruik van wachtwoorden.

“In 20 procent van de gemelde situaties kan er niet meer worden gewerkt en dan zijn winkels niet bereikbaar voor klanten en leveranciers.”

Gevolgen cybercriminaliteit

“De gevolgen van cybercriminaliteit zijn ernstig”, zegt een woordvoerder van de branchevereniging. “Er kan in 20 procent van de gemelde situaties niet meer worden gewerkt en dan zijn winkels niet bereikbaar voor klanten en leveranciers. Daarnaast zijn belangrijke data op dat moment niet meer niet beschikbaar of gaan verloren. Ook is er het risico van reputatieschade en schade aan de infrastructuur.”

Hoge kosten door cyberaanvallen

In 22 procent van de gevallen van cyberaanvallen moesten ondernemers externe IT-specialisten inhuren of aanvullende software kopen (13 procent) om de problemen op te lossen. Dat brengt vaak hoge kosten met zich mee. Vier op de tien ondernemers beoordeelt de IT-kennis binnen het bedrijf laag tot zeer laag.

Aantal slachtoffers omlaag

Cyberverzekeringen kunnen de schade van cybercriminaliteit beperken, maar slechts 6 procent van de deelnemers uit het onderzoek heeft zich verzekerd. INretail wil het aantal slachtoffers van cybercrime omlaag brengen en attendeert ondernemers daarom actief te kijken naar de risico’s en naar kansen zich beter te wapenen.

Vodafone Business – INretail luidt noodklok: “Cyber security in retail moet beter”

Alles over veilig werken

 Ontdek de risico's in een organisatie
 Inzicht in de werkwijze van cybercriminelen
 5 Stappen naar betere beveiliging