Overslaan en ga naar inhoud

José Woldring na een jaar corona: “Horizon verbreed”

Ze heeft bepaald niet stilgezeten, het afgelopen jaar. José Woldring fuseerde met haar bedrijf The Media Nanny, PR-bureau voor grote DJ’s als David Guetta en Oliver Heldens, met SEG, één van de grootste talent management agency’s in de sportwereld. Zo houdt ze zich nu ook bezig met sportsterren als Memphis Depay, Dylan Groenewegen en Ryan Babel. “Ik heb op verschillende terreinen mijn horizon verbreed.”

Een jaar na de start van corona is Media Nanny van José Woldring gefuseerd met een groot bureau. Ze kijkt anders aan tegen werk en klanten.

Hoe staat het ervoor in de wereld van dance en feesten, de branche die vorig jaar maart opeens compleet stil kwam te staan?

“Er was weinig te dansen in het afgelopen jaar. Dat merkten we ook in de business. Het was voor veel artiesten een jaar met ups en down. Opeens moesten ze persoonlijke beslissingen nemen die henzelf aangingen. Daarin zijn er veel gegroeid. David Guetta heeft bijvoorbeeld mooie kansen voor zichzelf gecreëerd met digitale shows voor heel veel mensen, soms gekoppeld aan goede doelen. Dat ging heel natuurlijk. Maar hij is de nummer 1 DJ van de wereld. Er is vrijwel geen nieuwe artiest doorgebroken in het afgelopen jaar. Ze hebben geen podium. Stations draaien de bekende artiesten en gaan zelfs een nostalgische periode in met oude muziek. Je ziet ook veel artiesten die veel produceren, maar pas releasen als de boel straks weer normaal is. Er zijn ook DJ’s die tijdelijk iets anders hebben opgepakt.”

Dat is een behoorlijke reality check voor een DJ?

“Je wordt allemaal geforceerd om thuis te zitten. Je staat opeens het behang af te stomen met je vriendin, in plaats van te draaien voor een volle zaal. De meesten hebben het fijn gevonden om dichtbij hun familie te zitten, iets wat ze meestal moesten missen. Wat dat betreft is het voor veel artiesten ook een reality check geweest: waar ben ik mee bezig en wat mis ik eigenlijk? Het is nog maar de vraag of DJ’s straks nog naar vijf locaties in een weekend vliegen. Ik heb ze al horen zeggen dat ze geen 200 shows per jaar meer willen doen. Ze geven zelf aan wanneer ze geboekt kunnen worden. Ze willen minder geleefd worden.”

José Woldring kijkt terug op een leerzaam jaar.

Hoe is de fusie met SEG je tot nu toe bevallen?

“Het heeft mijn horizon natuurlijk enorm verbreed. Hoewel ik zelf actief ben in de paardensport, wist ik bijvoorbeeld weinig van de voetbalwereld. Maar het is natuurlijk niet zo dat ik ineens in een koffiezaak aan de slag moet en alles moet leren over koffie. 70 procent van alle fusies eindigt niet goed door cultuurverschil en uiteenlopende visies. Bij ons is dat heel goed gegaan."

“Ik vind het interessant om te zien dat iets dat vooraf heel cool lijkt uiteindelijk eerder ongemakkelijk is dan inspirerend.”

Je was vorig jaar ook benieuwd hoe The Media Nanny zich zou ontwikkelen en of je verdienmodel nog klopte.

“We werden min of meer gedwongen om ook met andere klanten te gaan samenwerken en zijn veel meer PR gaan doen voor grote merken zoals Porsche, high-end audiomerk Kef, oneFit en Restaurant 212 dat net een tweede Michelinster heeft gekregen. Het is mijzelf en het team goed bevallen. Het lijkt misschien wat saaier in vergelijking met een wereld vol muziek, maar uiteindelijk gaat het niet zozeer om het product waarvoor je werkt, waar je zeker een passie voor moet hebben, maar het gaat meer om de mensen met wie je te maken hebt. Of je nu met de marketingmanager van een merk te maken hebt of met de manager van een artiest, het gaat om de klik die je onderling hebt. Ik vind het vooral ook interessant om te zien dat iets dat vooraf heel cool lijkt uiteindelijk eerder ongemakkelijk is dan inspirerend. De waarde van die persoonlijke klik is een goed inzicht voor mij als ondernemer.”

En hoe is je team het jaar doorgekomen?

“We willen niet alsmaar doordenderen. We doen om de week iets leuks, digitaal of fysiek: een borrel, een dag op kantoor. We proberen elkaar geregeld op te zoeken, want voor ons werk heb je aan een computer en een telefoon voldoende. Bij mij werkt iedereen heel zelfstandig en kan iedereen zijn dagen goed indelen. Het gaat om de output, ook als je thuis tussendoor de was en boodschappen doet.”

Hoe ziet de rest van het jaar er voor jullie uit?

“Ik geloof wel dat we teruggaan naar normaal. Dat er weer feesten en festivals komen. Werken op kantoor gaat veranderen. Wij hebben met SEG een prachtig kantoor naast de Johan Cruijff ArenA, maar wij moeten straks ook weer onderweg bij onze talenten zijn, veel reizen en op locatie werken. Ik heb wel besloten dat ik niet meer dan vier videogesprekken per dag doe. Ik merkte dat ik anders geen meeting meer leuk vind. Als iemand nu zegt: ‘zullen we een call inplannen?’ Is mijn eerste reactie: zet even op de mail wat er moet gebeuren.”

Ruim een jaar na het begin van de coronacrisis kijken we in interviews terug. Wat hebben ondernemers meegemaakt en vooral: geleerd? In deze serie: Jos Burgers, José Woldring, Elske Doets, Deborah Nas, Simone van Trojen, Michiel Muller, Martijn Aslander, Jan van Setten en Marco Aarnink. Deze keer: José Woldring. 

José Woldring na een jaar corona: “Horizon verbreed”

Schrijf u in voor de nieuwsbrief

Lees ons volledige Privacy Statement