Overslaan en ga naar inhoud

De digitale werkplek, 'next step': focus op menselijke factor

De evolutie van digitale werkplek is in een historische stroomversnelling terecht gekomen, ziet Thomas Mulder als hr-directeur bij VodafoneZiggo. “De focus moet nu honderd procent op het teamgevoel komen te liggen.”

De menselijke factor van de digitale werkplek, zoals onderlinge samenwerking, is een essentieel onderdeel van het beleid als we de manier van werken structureel veranderen. Thomas Mulder (VodafoneZiggo) legt uit waarom.

Door de COVID-19-pandemie is het thuiswerken, en dus de noodzaak van een naadloos werkende digitale werkplek, nog urgenter geworden, zegt Thomas Mulder van VodafoneZiggo. Hoewel Mulder niet werd overvallen door de shift van kantoor naar keukentafel, heeft het hem toch verbaasd hoe snel de overgang naar volledig thuiswerken is gegaan en hoe goed dat heeft uitgepakt. “We doen veel onderzoek naar de tevredenheid van werknemers. Die is omhooggegaan, net als het ziekteverzuim is gedaald en de productiviteit gestegen.”

Eigen champagne drinken

Dus werden tien jaar geleden in de eerste fase laptops en – uiteraard – mobiele telefoons uitgereikt aan medewerkers. In de tweede fase volgde het optuigen van een platform waarop medewerkers de beschikking kregen over een cloudomgeving vol apps, tools en data waarmee ze meer zeggenschap en inzicht krijgen in hun eigen werkzaamheden. Als voorbeeld geeft Mulder de werknemerstevredenheidsonderzoeken: “Vroeger verschenen de resultaten hiervan pas na een paar maanden. Tegenwoordig hebben zowel onze managers als hun teams vrijwel direct beschikking over alle gegevens. Zo kunnen ze direct actie ondernemen.”

“Werken op afstand werkt. Maar het creëert ook afstand."

Steeds opnieuw kijken

Als leverancier en adviseur op het gebied van de digitale werkplek en de achterliggende infrastructuur, weet VodafoneZiggo dus vanuit de eigen praktijk waar de kansen liggen. Maar dat betekent niet dat er geen uitdagingen zijn, zegt Mulder. Het belangrijkste volgens hem is wat straks moet gebeuren. De wereld verandert continu en iedereen moet meebewegen. Denk aan verwachtingen van werknemers, wensen van klanten, systemen die verouderen maar ook Covid-19. Na iedere verandering moeten we weer opnieuw kijken: keren we weer terug naar business as usual of is de werkplek structureel veranderd? En zo ja, wat betekent dat dan?

Thomas Mulder zegt: “De focus moet nu honderd procent op het teamgevoel komen te liggen."

Samenwerken in de cloud

Hij heeft het afgelopen halfjaar veel contact gehad met collega hr-directeuren. De stemming onder de vakbroeders is, ondanks alle misère, hoopvol. “We maken nu een echte werkrevolutie mee. De digitale werkplek, onder meer mogelijk gemaakt door een stabiel en sterk internet en een rijke cloud, biedt geweldige voordelen. Je kunt echt heel goed samenwerken in de cloud. Ik denk dan ook dat de meeste organisaties – net als wij al veel eerder deden – in de toekomst niet teruggaan naar vijf dagen per week forensen naar kantoor. En als we straks weer vaker naar kantoor gaan, moeten we zorgen dat een level playing field wordt gecreëerd.”

Goede afspraken

Mulder waarschuwt voor versnippering in de aanwezigheid van teams en managers. De ene helft thuis en de andere helft op kantoor, dat gaat niet. Daarover moeten goede afspraken gemaakt worden. Nog belangrijker is dat je techniek inzet op een punt dat volgens hem sterk onderbelicht blijft: het stimuleren van de onderlinge samenwerking, de teamgeest en het bewaken van de bedrijfscultuur. Mulder: “Werken op afstand werkt. Maar het creëert ook afstand.” Daarom pleit Mulder voor zo veel mogelijk focus op het behouden van de teamspirit. “Met techniek kom je een heel eind. Maar je moet de menselijke factor niet onderschatten. Als je van de digitale werkplek een blijvend succes wil maken, moet je regelmatig bij elkaar komen.”

Volgende stappen

Hoe zorg je hiervoor? Met de kennis en ervaring van nu over zowel de voor- als nadelen van thuiswerken, is Thomas alweer bezig met de volgende stappen. “Voor iedere medewerker in het bedrijf moet het hele plaatje kloppen. Een succesvolle digitale werkplek vraagt om een sterke visie die meebeweegt met de ontwikkelingen, én een sterk en stabiel netwerk met passende cloudoplossingen. Daarnaast moeten leiders en medewerkers vaardigheden ontwikkelen om in een grotendeels virtuele wereld gezond en effectief met elkaar samen te werken en de cultuur van de organisatie verder versterken.”

*Dit artikel werd eerder gepubliceerd op NRC.nl.

Meer weten?

Wilt u meer weten over de transformatie naar de digitale werkplek? Beluister de podcast 'Werken in de cloud, nu en straks'.

Vodafone Business – De digitale werkplek, next step: focus op menselijke factor

Veilig Vooruit

Bescherm uw medewerkers, apparaten, locaties en verbindingen.