Overslaan en ga naar inhoud

FFtF FC Urban in 2024: Startup plant sprong, richt pijlen op VS

Hoe innovatief wordt startup Nederland in 2024? FC Urban, vorig jaar gekroond met het Fit For the Future keurmerk van VodafoneZiggo voor digitaal vooruitstrevende bedrijven, heeft voor 2024 een grote sprong in gedachten. Oprichter Joep Lamme: “We blikken hongerig vooruit op het WK 2026.”

Een opfrissertje: Je bent Fit for the Future als je hongerig bent naar nieuwe technologieën en verandering ziet als opportunity. Je denkt strategisch aan de dag van morgen en zet de lijnen uit. Je bent on top of elke trend en wendbaar zonder te piepen. Leer alles over Fit For the Future worden in ons e-book.

Lamme, gepassioneerd amateurvoetballer, richtte in 2017 FC Urban op. Met dit digitale platform wist hij het amateurvoetbal laagdrempeliger én innovatiever te maken. De app die Lamme en zijn team ontwikkelden, gooide al snel hoge ogen. Ze gingen de landsgrenzen over en kregen amateur-Messi’s van Londen tot Stockholm de velden op. Dat ontging ook Vodafone Business niet, dat FC Urban in het voorjaar van 2023 het officiële Fit For the Future Certificaat overhandigde.

FFtF FC Urban in 2024: Startup plant sprong, richt pijlen op VS

Joep Lamme (links): "Te gekke nieuwe features"

Waar zijn jullie mee bezig?

“Toevallig hebben we afgelopen december de nieuwste versie van onze app gelanceerd, met te gekke nieuwe features. We hebben meer functionaliteiten ontwikkeld die de individuele spelers per regio in kaart brengen. Heel leuk, want heb je een topprestatie geleverd, dan wil je dat kunnen delen en vergelijken met andere spelers binnen jouw stad. Dat spelelement geven we nu extra cachet met badges die leden kunnen verdienen. Heb je bijvoorbeeld vijf keer indoor gespeeld, dan ben je ‘Indoor Ninja’ en heb je driemaal op rij gescoord, dan ontvang je de badge ‘Hattrick Hero’.”

Ook Fit For the Future-gecertificeerd: FC Urban. Lees er alles over.

Wat beoogt u met deze nieuwe ge-gamificeerde features?

“Meer retentie. Het stimuleert onze leden te blijven voetballen en nog beter te worden. In principe is het een psychologisch beloningssysteem. Komend jaar willen we dat nog een extra impuls geven door middel van een loyalty-programma. Denk aan gratis gadgets per aantal overwinningen op het veld.’’

Lees over Odd.bot, het eerste Fit For the Future bedrijf in Nederland. 

FFtF FC Urban in 2024: Startup plant sprong, richt pijlen op VS

Wat staat er op het tech-programma voor komend jaar?

“We willen nog meer inzetten op personal performance. Vooralsnog hebben we goed inzicht in het aantal goals, assists, win – en verliesratio. Door middel van een tracker in de schoenzolen of op het bovenbeen van de speler, kunnen we enorm veel interessante data ophalen, zoals schotsnelheid, balcontact, of het aantal kilometers dat een speler per wedstrijd aflegt. De data die we daarmee binnenhalen wordt direct ingeladen in het FC Urban Platform.’’

Lees verder: hoe Full Circle Clothing het FFtF-certificaat bemachtigde.

“Chip in voetbalschoen gaat data ontsluiten”

Amsterdam, Stockholm, Londen: what’s next?

“We hebben in 2023 enorm gas gegeven op de blueprint van ons platform. Die is overigens nooit af, maar wordt steeds beter en slimmer. De blueprint die we nu hebben, is zover geoptimaliseerd dat we het in nog meer steden kunnen implementeren. In Stockholm zien we al dat het enorm aanslaat. Daar haalden we binnen drie maanden 300 leden binnen. Ook Londen doet het goed, waar ons ledenaantal sinds de implementatie is verdubbeld. Het zorgde voor een megasprong, waardoor we nu ook in Antwerpen, Alicante en Murcia voet aan de grond krijgen.’’

Ook interessant: Fit For the Future-bedrijven zijn vaak ook vooruitstrevend op het gebied van duurzaamheid.

FFtF FC Urban in 2024: Startup plant sprong, richt pijlen op VS

Is het geen tijd om de Europese grenzen over te gaan?

“De groeifocus ligt op korte termijn op Europa, maar ondertussen richten we onze pijlen op de VS, waar in 2026 het WK-voetbal plaatsvindt. We zijn ervan overtuigd dat dit evenement de infrastructuur en de omstandigheden rondom amateurvoetbal optimaliseert. Met de juiste strategie, partners en sponsors willen we de VS aan het (amateur)voetballen krijgen.’’