Overslaan en ga naar inhoud

Medewerkers gezocht? 6x succes bij recruitment en retentie

De inflatie loopt op, de roep om hogere lonen wordt luider en bedrijven hebben steeds meer moeite met de werving en selectie van goed personeel. Hoe kunnen organisaties het talent aantrekken dat ze zoeken, bij de huidige krapte op de arbeidsmarkt? En wat creëert de werkgevers-loyaliteit die zoveel meer waard is dan een beetje extra loon? Lees over de 6 voorwaarden voor succesvolle recruitment.

De krapte op de arbeidsmarkt zorgt ervoor dat werkgevers moeite hebben met hun werving en selectie. Maar dat is nog niet alles. Hoe zorgt u ervoor dat mensen voor u blijven werken als hoger loon geen optie is? Wat zijn de andere middelen voor retentie en hoe vergroot u de loyaliteit onder medewerkers?

Wilt u ook weten hoe u met uw bedrijf digitalisering kunt omarmen en succesvoller kunt worden? Doe de Business Scan. Binnen vijf minuten heeft u een helder advies waar voor uw bedrijf de kansen liggen.

Reflex bij krapte arbeidsmarkt: hoger loon

Zodra de arbeidsmarkt krimpt en de concurrentie onder werkgevers toeneemt grijpen ze haast reflexmatig naar hoger loon. De huidige inflatie en marges die stevig onder druk staan maken dit voor veel organisaties een ongeschikte oplossing. Maar, wat kun je als werkgever doen als meer loon geen optie is? Succesvolle recruitment vraagt om meer dan dat. Of beter gezegd, een creatieve focus op 6 andere voorwaarden voorkomt dat een noodgreep naar meer loon noodzakelijk is. 

Zes voorwaarden voor succesvolle recruitment

Succesvolle recruitment vraagt om het aanspreken, informeren en enthousiasmeren of zelfs fascineren van beschikbaar talent. Het bedrijf zou een etalage moeten zijn die verwondert en verleidt, zodat het om meer draait dan alleen het loon dat zich tussen aanbiedingen eenvoudig laat vergelijken. Met aandacht voor 6 voorwaarden voor recruitment lukt het zelfs bij hoge inflatie en krimpende marges om onderscheidend te zijn. Dat legt de basis voor het succesvol aantrekken van nieuw talent, dat vervolgens loyaal zal zijn naar de organisatie.

1. In gesprek met de doelgroep

Ga in gesprek met de doelgroep, ook op het moment dat er geen specifieke vacatures open staan. Dat is op dit moment misschien te laat (als er meerdere vacatures open staan), maar wel een tip voor de toekomst. Door doorlopend met de doelgroep in gesprek te gaan houd je veel makkelijker een vinger aan de pols. Meer loon lijkt vaak de kortste route naar meer recruitmentsucces. Door goed te luisteren naar wat er speelt bij potentiële kandidaten lukt het om juist op de lange termijn succesvol te worden en te blijven.Neem deel aan evenementen, organiseer bijeenkomsten of gebruik online kanalen om in gesprek te blijven. Voorkom een commerciële boodschap en ga daadwerkelijk in gesprek. Probeer te luisteren in plaats van (alleen maar) te vertellen. Met goede kennis van de behoeften en belangen van potentiële kandidaten is het op andere momenten veel makkelijker om daarop in te spelen.

Prijzen verhogen zonder klachten: 5x hoe grote bedrijven het doen

2. Authentieke informatie

Deel authentieke informatie, die past bij de sfeer en cultuur binnen het bedrijf. Zorg voor het bekende kijkje achter de schermen en laat medewerkers aan het woord, het liefst zonder corporate-filter. Deel authentieke informatie, ook als dat afwijkt van de norm binnen de branche.Als veilige grijze muis is het risico klein, maar val je nauwelijks op bij potentiële kandidaten. Durf stelling te nemen en deel zowel de hoogte- als de dieptepunten. Of laat medewerkers vertellen waar de uitdagingen liggen. Onderschat niet hoeveel nieuw talent juist daar naar op zoek is.

“Uw werkgeversmerk biedt kandidaten een extra reden om voor uw bedrijf te kiezen, ook als u niet meer loon kunt bieden dan de concurrent.”

3. Specifieke content

Ontwikkel specifieke content waar potentiële nieuwe medewerkers iets aan hebben. Beloof ze niet een training of cursus binnen hun vakgebied, maar ga daarmee alvast aan de slag. Deel informatie waar talent naar op zoek is, en vul dat aan met de ervaringen van eigen medewerkers. Houd rekening met het kanaal (website, social media, evenement, etc.) en stem de content af op waar talent behoefte aan heeft. Gebruik hiervoor de informatie die je ophaalt uit de momenten waarop je in gesprek bent met de doelgroep. Creëer op die manier zoveel mogelijk waarde, om al op voorhand te bewijzen wat je als werkgever te bieden hebt. 

4. Analyse van data

Verzamel data van bezoekers op de eigen website, kijk kritisch naar jouw inspanningen op social media en houd bij wie er naar evenementen komen. Analyseer de data, om vast te stellen waar potentiële nieuwe medewerkers het meeste behoefte aan hebben.

Tip: gebruik altijd meerdere variaties voor campagnes via social media en varieer het type artikelen dat je op de eigen website publiceert. Houd bij welke variant de meeste aandacht trekt en wat er uiteindelijk leidt tot reacties door kandidaten.

Evalueer maandelijks, per kwartaal en aan het eind van het jaar. Zoek op die manier de rode draad binnen ontwikkelingen, om een beter beeld te krijgen van waar potentiële kandidaten naar op zoek zijn. Werk aan je eigen werkgevers-merk, om de etalage nog beter vorm te geven en daarmee steeds meer aandacht te trekken.

Prijzen verhogen zonder klachten: 5x hoe grote bedrijven het doen

5. Sterk werkgeversmerk

Jouw werkgeversmerk biedt kandidaten een extra reden om voor jouw bedrijf te kiezen, ook als je niet meer loon kunt bieden dan de concurrent. Vergelijk de overweging met die van consumenten, die kiezen voor premium-merken waarvoor ze meer betalen. De goedkoopste keuze is voor consumenten niet automatisch de beste keuze. Zo geldt dat ook voor kandidaten, die niet alleen op zoek zijn naar het hoogste loon.

Gebruik jouw werkgeversmerk om premium-waarde te bieden, bijvoorbeeld als de inflatie het lastig maakt om meer loon te bieden. Organiseer evenementen en biedt kansen tot ontwikkeling. En belangrijker nog, deel ervaringen van die evenementen en laat medewerkers vertellen hoe ze zich binnen de organisatie hebben ontwikkeld. Bouw aan het merk als werkgever zoals je dat voor een product of een dienst zou doen. Maak het tot een doel om medewerkers zich te laten identificeren met jouw bedrijf, zoals Klantreizigers die trots zijn op wat ze doen voor Coolblue en Klarnauten die werken voor de betaalgigant.

6. Goede 'candidate experience'

Zodra kandidaten zich bij je melden voor een vacature is het belangrijk om ze de beste candidate experience te bieden. Dat zit in heel kleine dingen zoals een directe bevestiging na ontvangst van de sollicitatie. Maak de procedure zo eenvoudig mogelijk door eventuele drempels te identificeren en verwijderen. Kan een kandidaat bijvoorbeeld werkelijk mobiel solliciteren, inclusief het uploaden van een CV (bijvoorbeeld later, als iemand wel achter de computer zit)? Doorloop de stappen regelmatig zelf. Voorkom drempels, schuur de scherpe randjes eraf en beloon kandidaten voor hun inzet. Zo motiveer je zoveel mogelijk potentiële medewerkers om alle stappen te doorlopen en bij jou aan de slag te gaan. 

Meer weten?

Werven en behouden van personeel is in veel sectoren een nijpend probleem. Wilt u tips voor recruitment marketing?

Een goed personeelsbeleid bepaalt mede uw bedrijfssucces, nu en in de toekomst. Maar is uw bedrijf klaar voor die toekomst, Fit For the Future?