Overslaan en ga naar inhoud

Digital Marketing Serie #11: Zo stelt u TikTok in voor uw bedrijf

TikTok is uitgegroeid tot een van de populairste social media platforms en is nog steeds aan het groeien. Uw bedrijf promoten via TikTok Ads heeft daarom vele voordelen. In dit artikel leest u hoe adverteren op TikTok werkt.

Met de groei van Tiktok wordt adverteren op dit kanaal steeds interessanter. Wees andere bedrijven voor en ontdek de vele voordelen die TikTok Ads biedt. Wilt u meer weten over hoe digital marketing voor u kan werken, bekijk dan de hele serie.

TikTok inzetten voor uw bedrijf

Wat is TikTok?

TikTok is een social media platform waarop veel jongeren actief zijn. Op dit platform plaatsen mensen korte video’s waarin ze inspelen op verschillende trends. Deze trends begonnen voornamelijk als dansvideo’s, maar ondertussen is er veel verschillende content te vinden op dit platform. De video’s duren tussen de 15 seconden en 5 minuten, maar de meeste video’s zijn kort. Wanneer iemand een video online op TikTok plaatst, dan kunnen bezoekers er op reageren. De video kan ook worden gedeeld en geliked. 

Hoe zet u TikTok in voor uw bedrijf?

Nu u weet wat Tik Tok is en hoe bedrijven het kunnen gebruiken is het tijd voor een eigen business account. Het opzetten van een bedrijfsaccount op TikTok is eenvoudig en ongecompliceerd. Om te beginnen moet u de app downloaden van de Google Play Store (voor Android) of de Apple App Store (voor iOS). Maak vervolgens uw account aan door wat basisinformatie in te voeren, zoals uw e-mailadres en een wachtwoord.

Zodra u dat gedaan hebt, kunt u beginnen met het maken van inhoud voor uw profiel. Om ervoor te zorgen dat uw profiel er professioneel uitziet, moet u ervoor zorgen dat alle informatie correct en up-to-date is. Dit omvat het toevoegen van een geschikte profielafbeelding, beschrijving, locatie - indien van toepassing - en website URL-links.

De content die geplaatst gaat worden dient afgestemd te worden op de doelgroep. Maar vooral het verhaal wat u wilt vertellen is belangrijk, wat wilt u dat uw doelgroep te zien krijgt? Is de boodschap informerend of pure entertainment? En wilt u voor een groter bereik dan is adverteren slim om in te zetten.
Meer weten over een bedrijfspagina op Tik Tok, hier is meer informatie te vinden.

Hoe adverteert u op TikTok zakelijk?

Bepaal eerst of TikTok het juiste social media platform is voor u om op te adverteren. De doelgroep van TikTok moet aansluiten bij uw doelgroep. Op TikTok zien we in Nederland zo’n vijf miljoen actieve gebruikers, waarvan het merendeel tussen de 18 en 35 jaar is. Ongeveer 20 procent is ouder dan deze groep. Het is dus mogelijk om te adverteren op deze groep, maar focussen op de groep tussen de 18 en 35 jaar is aan te raden. 

"Bepaal eerst of TikTok het juiste social media platform is voor u om op te adverteren. De doelgroep van TikTok moet aansluiten bij uw doelgroep."

Op TikTok for Business kunt u vervolgens beginnen te adverteren. Maar eerst een account aan. Vervolgens zet u een campagne op en kunt u beginnen met het maken van de advertenties. TikTok Creator Marketplace is een plek waar u samenwerkingen met creators kunt regelen. Op dit platform kunt u browsen tussen verschillende content. Hier kunt u selecteren op basis van aantal followers, locatie, aantal views en categorie. Vervolgens kunt u via dit platform een creator, waarmee u wilt samenwerken, een bericht sturen.

Zo zet u een campagne op:

  1. Maak de campagne aan
  2. Kies een doelstelling die aansluit op uw gestelde doelen
  3. Target de juiste doelgroep op basis van: leeftijd, locatie, gender, taal en interesses
  4. Bepaal het budget
  5. Bepaal het te optimaliseren doel, zoals bereik of verkeer.
  6. Maak de advertenties.
TikTok inzetten voor uw bedrijf

Wat kost adverteren op TikTok?

Wanneer u de campagne aan het opzetten bent, kiest u tussen een dagelijks budget of een budget over de gehele looptijd van de campagne. Het minimale budget voor een campagne is $ 50 zijn. Per advertentiegroep moet dit budget minimaal $ 20 zijn.

Best practices van Tik Tok voor uw zakelijke account

1. Creëer inhoud van hoge kwaliteit - Zorg ervoor dat alle inhoud die u post van hoge kwaliteit is en relevant voor uw doelgroep. Wees creatief en denk hierbij buiten de gebaande paden. U wilt ervoor zorgen dat uw video's er professioneel uitzien, zodat mensen geïnteresseerd raken in wat u te bieden hebt.  

2. Ga de dialoog aan met uw publiek - Neem de tijd om commentaar te geven wanneer men reageert op de advertenties, content van andere gebruikers leuk te vinden, opnieuw te posten en te volgen. Zo bouwt u relaties op met klanten, wat later kan helpen bij het verhogen van conversies. 

3. Het optimaliseren van video's betekent het creëren van inhoud die is afgestemd op de functies van TikTok, zoals verticale oriëntatie, korte lengte (niet langer dan 15 seconden) en het gebruik van muziekclips, geluidseffecten en filters. Zorg er daarnaast voor dat de video gemakkelijk te begrijpen is zonder audio om de aandacht te trekken van gebruikers die door hun feeds scrollen. 

4. Het inzetten van influencers kan een goede manier zijn om te adverteren met de huidige content. Influencers hebben vaak een groot bereik en dit is een efficiënte manier om hierop mee te liften en te profiteren van dit bereik. 

Wat is een goede advertentie op TikTok?

Er zijn verschillende ad formats op TikTok, hieronder ziet u enkele kort omschreven: 

In-Feed video: deze video’s komen voorbij op iemands tijdlijn. De meeste In-Feed ads lijken op normale TikToks.

Brand takeover: de advertentie wordt direct weergeven wanneer iemand de app opent. Vaak een korte video (3-5 seconden) die doorverwijst naar de website van de adverteerder.

Top View: dit is een combinatie van de bovenste twee advertentietypes. De advertentie wordt ook direct weergeven bij het openen van de app, maar de advertenties lijken meer op TikToks en zijn dus vaak langer dan bij Brand takeover.

Hashtag challenges: Bedrijven kunnen een hashtag challenge uitgeven. Hierbij worden gebruikers uitgedaagd de challenge uit te voeren.  Wanneer u kiest voor In-feed ads of Top view Ads, dan is het belangrijk om content te maken die past tussen de TikTok feed. Dit zijn vaak korte video’s met een informele toon. Daarnaast is het belangrijk om trends te volgen wanneer u begint met het maken van uw advertenties. Creator Center van TikTok helpt u met het maken van uw advertenties. Hier vindt u voorbeelden en trends om zo voor u de beste advertentie te maken.

Alles leren over digital marketing? Bekijk de hele serie

Onderwerpen