Overslaan en ga naar inhoud

8 cyber security actiepunten voor veilig hybride werken

Als er straks bij veel bedrijven wat meer ruimte komt om niet alleen thuis, maar ook af en toe weer eens op kantoor te werken, dan moet dat wel veilig gebeuren. Hybride werken vraagt een scherp oog voor cyber security en informatiebeveiliging, zowel thuis, bij klanten als op kantoor. V-Hub zet de spelregels op een rij die Vodafone Ziggo in de eigen praktijk hanteert voor het ‘hybride tijdperk’. Het draait om acht actiepunten, waarmee elke organisatie veilig kan werken.

Lees meer over malwareransomwarephishingDDoS-aanvallen en datalekken of over de nieuwste cybercrime trends en IT-beveiliging.

Als het om hybride werken gaat, dan moet elke medewerker een veilige werkplek hebben, op kantoor en thuis. Bedrijfsmiddelen zoals de laptop, documenten en data moeten altijd veilig zijn – ongeacht waar een medewerker werkt. Bij Vodafone Ziggo zeggen we ‘Security is Everybody’s Business’. Wat kan een bedrijf van zijn medewerkers verwachten als het over veilig werken gaat in een tijd waarin thuis, bij klanten en op de zaak werken weer mogelijk is? Er zijn acht actiepunten die hybride werken nu en na de coronacrisis veilig maken.

1. Veilig werken: bescherm de eigendommen van het bedrijf en van jezelf

Uiteraard draagt elke medewerker zorg voor persoonlijke eigendommen en spullen van het bedrijf. Mocht het voorkomen dat u spullen mist of als ze zijn gestolen, meld dat dan. 

2. Voer geen vertrouwelijke gesprekken in het openbaar

Let op uw omgeving als u een Teams meeting of telefoongesprek hebt. Als er tijdens dit gesprek bedrijfsgevoelige informatie besproken wordt, let er dan op dat u dat niet in het openbaar doet of dat anderen kunnen meeluisteren. In het kader van thuis- en mobielwerken, voert u zulke gesprekken dus niet vanuit uw tuin, vanaf het balkon, in het openbaar vervoer of wandelend door het park. Gebruik bij voorkeur een headset. 

3. Gebruik in publieke ruimten het privacyfilter op de laptop

Bij klanten of in de trein kunnen mensen in uw omgeving vaak meeluisteren of meekijken. Als u werkt in openbare ruimtes, maak gebruik van een privacy scherm op de laptop. 

Cyber security in de praktijk: voer vertrouwelijke gesprekken niet in openbare ruimten

4. Vergrendel apparatuur, deel NOOIT wachtwoorden

Schermbeveiliging: Lock pc of laptop snel, met Windows toets + L - Beveilig apparaten (laptops, pc's, mobiele apparaten) als u ze onbeheerd achterlaat. Even koffie halen, lunchen etc. log uit of vergrendel het apparaat. Deel nooit wachtwoorden. Dit is echt een open deur. Wachtwoorden zijn persoonlijk, dus deel ze ook niet met collega's of leidinggevenden.

“Voer vertrouwelijke gesprekken niet vanuit uw tuin, vanaf het balkon, in het openbaar vervoer of wandelend door het park.” 

5. Een opgeruimd bureau, werkplek en vergaderruimte

Laat uw werkplek altijd opgeruimd achter. Zo voorkomt u dat informatie in verkeerde handen valt. Als u de mogelijkheid hebt om informatie/documentatie achter slot en grendel te plaatsten, doe dit dan ook. En laat dan niet de sleutels zitten in de kasten, ladeblokken of sleutelkastjes. Als u toch nog iets vindt, zoek dan uit van wie het is zodat de collega de documenten de papieren kan vernietigen of opbergen.

Informatie genoteerd of geprint?
Als u hebt geprint, zorg dan dat u in- én uitlogt en naast de printer blijft staan totdat alle printjes zijn afgedrukt. Heeft u klantinformatie (namen, (klant)nummers en adressen) genoteerd op een notitieblok, zorg dat deze informatie niet achterblijft op uw bureau. Ruim oud archief op. Houd rekening met de wettelijke bewaartermijnen en vernietig oud archief/documentatie. 

Vertrouwelijk afval
Deponeer vertrouwelijk papieren afval in de daarvoor bestemde papierbakken in de printcorners.

6. Cybersecurity & classificatie van data

Wie informatie deelt met collega’s of met externe partijen, moet goed in de gaten houden hoe de informatie wordt gebruikt en beschermd.  

7. Je persoonlijke badge

Bij veel bedrijven hebben medewerkers een bedrijfsbadge. Wie weer op kantoor werkt, moet zich realiseren dat deze bedrijfsbadge persoonlijk is en de sleutel vormt tot beveiligde locaties met gevoelige informatie en dure apparatuur. Gebruik deze met zorg!

  • Laat de badge nooit onbewaakt achter en leen hem nooit uit
  • Sta nooit toe dat iemand samen met u door het veiligheidspoortje loopt of u volgt
  • Als je een locatie verlaat zorg er dan ook voor dat u de badge veilig opbergt. De badge is alleen door u te gebruiken.

8. Begeleid je bezoek en wijzig ze op het gebruik van de badge

Als host bent u verantwoordelijk voor bezoek. U overhandigt de bezoekersbadge bij de receptie aan uw gast bezoek en zorgt ervoor dat u deze bij het afscheid ook weer inlevert bij de hostess. Zorg ervoor dat bezoekers altijd begeleid wordt door een medewerker op een VodafoneZiggo locatie. ​Laat de bezoeker de badge zichtbaar dragen. Als u op een kantoorlocatie een iemand zonder badge ziet, spreek deze persoon gerust aan. 

Veilig hybride werken met 8 cyber security tips

Alles over veilig werken

 Ontdek de risico's in een organisatie
 Inzicht in de werkwijze van cybercriminelen
 5 Stappen naar betere beveiliging